نمک یددار سودمند نمکی است تصفیه شده و یددار که مراحل تصفیه را گذرانده و مقداری ید به آن افزوده شده و برای خوش طعم شدن غذا از آن استفاده می شود.

نمک چه نقشی در بدن دارد و میزان مصرف نمک در بدن چقدر است؟

نمک یکی از موادی است که برای سوخت و ساز خود به آن احتیاج دارد ، همچنین انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات به عهده نمک است. البته این ماده به مقدار کم مورد نیاز است باید در حد اعتدال مصرف شود. مثلا در هنگام بیماری اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

در دنیای امروزه استفاده از نمک که بویژه در غذاهای آماده به میزان زیاد است در کشور ما بالا است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر میزان  مصرف روزانه نمک 5 گرم است. در حالی که میزان مصرف نمک در کشور ما ۲ تا ۳ برابر این مقدار برآورد شده است. نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ است.

نمک تصفیه شده سودمند

مصرف زیاد نمک یا غذاهای شور چه عوارضی را به دنبال دارد؟

در صورتی که نمک به میزان مناسب مصرف شود و در صورت کارایی خوب کلیه ها نمک مورد نیاز بدن تامین می شود، اما در صورتی نمک به صورت زیاد مصرف شود یا اختلال در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع،نمک اضافی باشد موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می شود. مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و ایجاد بیماری های قلبی – عروقی به ویژه در افراد مستعد به این بیماری ها  می شود. طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات زیان بار دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و … نیز بر سلامت دارند.

مصرف زیاد نمک و سکته های قلبی

مقدار مصرف نمک با میزان شیوع سکته قلبی در جامعه مرتبط است. علاوه بر اینکه نمک باعث افزایش فشار خون می شود، تحقیقات نشان داده که نمک می تواند به طور مستقیم و بدون اینکه اثری بر فشار خون داشته باشد، باعث سکته قلبی نیز می شود.

ارتباط استفاده زیاد نمک و پوکی استخوان

استفاده زیاد از نمک باعث می شود کلسیم از استخوان ها جدا شود و باعث دفع آن از ادرار می شود. به همین علت باعث نازک و پوک شدن استخوان می شود، در نتیجه با افزایش سن، استخوان ها به آسانی می شکنند. لذا برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک باید کاهش یابد.

ارتباط نمک و سرطان معده

کاهش مصرف نمک، خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. در تحقیقات کشورهای مختلف در جهان، ارتباط تنگاتنگی بین میزان استفاده از نمک و تعداد افراد مبتلا به سرطان معده دیده شده است. در مناطقی که مردم نمک کم مصرف می کنند، شیوع سرطان معده نیز کمتر است.

نمک یددارسودمند

استفاده زیاد از نمک و خطر آسم

مصرف نمک زیاد، شرایط مبتلا به آسم را تشدید می کند، یعنی اگر مستعد مبتلا شدن به آسم هستید، به طور غیرمستقیم، بیماری شما را بدتر می کند. تحقیقات زیادی نشان داده اند که کاهش مصرف نمک، همراه با سایر عوامل درمانی آسم، در بهبود این بیماری می تواند موثر و مفید است.

استفاده از نمک و نگهداری مایعات بدن

استفاده زیاد از  نمک ، باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود.کاهش مصرف نمک در این شرایط، حدود ۲ لیتر از مایعات بدن (۲کیلوگرم ازوزن بدن) را کاهش می دهد. در تعداد زیادی از زنان که دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر در دست شان هستند، با کاهش استفاده از نمک در غذای خود، ورم بسیار کاهش می یابد.

برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

– میزان نمکی که هنگام طبخ به غذا اضافه می کنید را کاهش دهید.

– برای اجتناب از مصرف بی رویه نمک، نمکدان را از سر سفره حذف کنید

– غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده دارای مقدار زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این مواد غذایی را کم کنید.

– برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها بهتر است  به جای نمک از سبزی های تازه و معطر، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن،شوید و …استفاده کنید.

– از مصرف غذاهای شور مانند آجیل شور،انواع فرآورده های غلات حجیم شده مانند چیپس و … را خوداری کنید.

نمک یددار تصفیه شده چیست و چرا باید فقط از این نوع نمک استفاده کنیم؟

– نمک تصفیه نمکی است کاملا بهداشتی که ناخالصی های آن از بین رفته است

نمک خوراکی مصرفی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد. نمک های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت زیاد حفظ می کنند.

نمک تصفیه شده

– نگهداری و ذخیره کردن نمک یددار سودمند به مدت طولانی (بیش از یک سال) موجب از دست رفتن قسمتی از ید آن می شود. برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور آفتاب و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد و برای حفظ ید نمک بهتر است نمک را در مرحله آخر پخت غذا اضافه کنید

– نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی استفاده بی رویه از  آن حتی در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی جذب آهن در بدن می شود.

– پیوسته لازم است به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته بندی نمک ها توجه داشته باشید.

– توجه داشته باشید که عبارت «نمک یددار تصفیه شده» بر روی بسته بندی نمک نوشته شده باشد و از خرید هر گونه نمک با عنوان «صادراتی صنعتی» اجتناب کنید.

نمک و غذاهای شور باید به مقدار بسیار کم استفاده شود و همان مقدار کم نمک نیز باید فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.

قیمت خرید نمک یددار سودمند

تولید کنندگان نمک معتقد هستندکه نمک هایی که از لحاظ رنگ و شکل سفید و تمیز هستند بهتر و با قیمت بهتر به فروش می رسد نمک تصفیه شده نیز معمولا سفید تر از سایر نمک ها به نظر می رسد.
حتی اگر نمک از یک محل آلوده هم برداشته شده باشد عملیات تصفیه، همه مواد سمی و آلوده آن را حذف می کند

نمک یددار سودمند از کجا را خریداری کنیم

شما عزیزان برای خرید نمک یددار سودمند لازم است از طریق راههای ارتباطی گفته شده در قسمت تماس با ما از قیمت ها مطلع شوید و سپس محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *