نمک تصفیه شده شوران نمکی است که طی فرایند تصفیه تمام ناخالصی های آن از بین رفته و به ید مورد نیاز برای سلامتی بدن اضافه شده است

نمک تصفیه شده شوران چیست؟

نمک تصفیه یددار نمکی تصفیه شده است که در آن تمام ناخالصی های محلول اعم از آهک، شن و ماسه و ناخالصی های نامحلول مانند فلزات سنگین طی عملیات تصفیه در کارخانه حذف می شود

نمک های که مصرف می کنیم خوب است از نوع تصفیه شده و یددار باشند چرا که نمک های تصفیه شده یددار شوران به دلیل خلوص بالایی که دارند ید را بهتر و به مدت زمان طولانی حفظ می کنند.

ذخیره و نگهداشتن نمک تصفیه شده یددار شوران پیوسته با مشکلاتی همراه بوده زیرا که نگهداری آنها به مدت بیشتر از 6 ماه باعث حذف بخشی از ید آن میشود. برای حفظ ید در نمک های تصفیه شده یددار شوران باید آن را در محیطی دور از نور آفتاب و رطوبت و در ظرف های پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه ای رنگی و تیره نگهداری کنید و بهتر است زمان اضافه کردن نمک به غذا در زمان پخت آخرین مرحله طبخ غذا باشد که ید موجود در نمک از بین نرود.

نمکی که تصفیه نشده به دلیل داشتن ناخالصی ممکن است در افرادی که سابقه بیماریهای گوارشی، کلیوی و کبدی دارند موجب بروز ناراحتی می شود باید بدانید که مصرف مداوم نمک تصفیه نشده برای افراد سالم نیز ممکن است باعث بیماری های گوارشی،کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن شود.

ید در چه موادی قرار دارد؟

آب دریا به طور طبیعی مملو از ید است. بنابراین تمامی موجوداتی که در دریا هستند مانند: میگو، ماهی، جلبک و دیگر موجودات دریایی ماده ید را دارند. ولی باید بدانیم یک فرد در طول روز به چه مقدار باید از غذاهای دریایی استفاده می کند تا میزان ید مورد نیاز بدنش تامین شود؟!این تقریبا غیر ممکن است بنابراین تعدادی از کارشناسان و پزشکان تحقیق  کردند که اگر ید به مادۀ غذایی مصرفی افزوده شود هم ارزان است و هم می‌تواند براحتی و بصورت روزمره در مصرف غذایی همگان قرار دارد.

بنابراین نمک تصفیه یددار شوران بهترین منبع برای تامین ید مورد نیاز بدن است.

نمک تصفیه شده

چرا باید نمک تصفیه شده یددار استفاده کنیم؟

ید یکی از عناصر نادر در طبیعت است  که بدن انسان روزانه به میزان کمی به آن نیاز دارد. مهم ترین کارکرد ید در بدن شرکت در ساختمان هورمون های تیروئیدی است که نقش مهمی در رشد و تکامل اندام های حرکتی و سیستم عصبی، عملکرد طبیعی مغز، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز ایفا می کند.

نمک یددار  و فواید آن برای بدن

نمک یکی از موادی است که در هر خانه‌ای یافت می‌شود. ولی دلیل استفاده از نمک یددار در نظر پژوهشگران چیست؟

اول از همه به دلایل ویژگی های ید که قبلا گفته شد . دوم اینکه بروز بیماری هایی مانند گواتر، اختلالات عصبی، اختلال در سیستم ایمنی بدن، اختلال در سیستم مغزی و رشد کودکان عقب مانده و بسیاری از معضلات دیگر، موجب شد بسیاری از پزشکان و کارشناسان تغذیه بررسی کنند و در نهایت به کمبود ید در بدن پی ببرند.

البتهاین دلیل نمی شود که استفاده از نمک یددار خود را چند برابر کنیم. زیرا بطور طبیعی مصرف زیاد هر ماده غذایی می‌تواند برای بدن مضر و خط ناک باشد

نمک یددار شوران

امروزه نمک یددار در هر خانه‌ای به آسانی یافت می شود، در موقع پختن غذا و یا مصرف غذای روزانه می‌توانیم با مصرف تنها 5 گرم نمک تصفیه یددار شوران، این مشکل را در بدن خود حل کنیم.

نمک یددار دریایی

ید یک ماده مغذی ضروری است و بدن انسان برای تولید دو هورمون تیروئیدی که برای اهداف گوناگون به آن احتیاج دارد و قبل از تولد و در دوران نوزادی، این هورمونهای تیروئید برای رشد سیستم عصبی و مغز لازم و ضروری هستند.

در مراحل بعدی زندگی، بزرگسالان برای کنترل متابولیسم و تنظیم سایر هورمونهای بدن به این هورمونهای تیروئیدی احتیاج دارند. بدون ید کافی قبل از تولد، در نوزادی و در دوران کودکی، کودکان ممکن است به کوتولگی و عقب ماندگی ذهنی مبتلا شوند و در بزرگسالی کمبود ید می تواند منجر به ضعف مهارتهای فکری و انحطاط ذهنی، همراه با سرطان تیروئید، ناباروری، متابولیسم کند و سایر مشکلات شود.

در دهه 1900، پزشکان شاهد علائم کمبود شدید ید در بین مردم ایالات متحده شدند، به گفته دانشگاه هاروارد، اصلی ترین این علائم گواتر بود که در دهه 1920 شیوع زیادی داشت و در پاسخ، گروهی از کارشناسان ایالات متحده توصیه کردند که ید به نمک اضافه شود.

این استراتژی قبلاً در سوئیس به خوبی نتیجه داده بود، بنابراین راه حل معتبری به نظر می رسید و نمک یددار برای اولین بار در سال 1924 در میشیگان فروخته شد و تا پایان همان سال صادرات نمک در کل کشور در دسترس قرار گرفت و در عرض ده سال، بروز گواتر در میشیگان از 30 درصد به کمتر از 2 درصد کاهش یافت.

فرآیند تولید نمک تصفیه شده شوران

نمک تصفیه شده شوران از معادن مختلف نمک که اصولا به صورت آب نمک است به روش مکانیکی استخراج می شود این محلول آب نمک که ساختار بسیار غلیظ دارد و پیش از آنکه تبخیر مکانیکی محلول آب نمک شروع شود به آن مواد شیمیایی اضافه می کنند تا مواد معدنی  آن و  همه ناخالصی های که در نمک وجود دارد حذف شود و آن را خالص کند یکی از این مواد شیمیایی  کلر می باشد بعد از آنکه  این عملیات انجام شد سپس آب با فشار  زیاد و حرارت بالا شروع به تبخیر شدن می کند تا ساختار مولکولی نمک دچار تغییر شود و در مرحله پایانی این نمک بدست آمده را در خشک کن بستر سیال قرار می دهند تا تمام رطوبت در آن از میان رود و مواد ضد حفره و عامل تهویه به آن اضافه می شود تا ماندگاری و طول عمر نمک برای مدت طولانی تامین شود.

نمک تصفیه شده یددار شوران از کجا را خریداری کنیم.

شما عزیزان برای خرید نمک تصفیه شده یددار شوران کافیست از طریق راههای ارتباطی گفته شده در قسمت تماس با ما از قیمت ها مطلع شوید و سپس محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *